Loveat Catering logo

Blog

pexels-photo-66454

Zalety diety wegatariańskiej i wegańskiej

Dieta bezmięsna – kiedyś budziła kontrowersje, obecnie stosowana  z powodzeniem przez coraz większe grono osób. Wegetarianie wykluczają mięso (czasem także ryby), natomiast weganie idą krok dalej i odrzucają także wszystkie produkty odzwierzęce (mleko i przetwory, jaja, miód, żelatynę), opierając się tylko na produktach pochodzenia roślinnego, czyli warzywach, owocach, zbożach, orzechach czy pestkach. Czy eliminacja tak dużej grupy produktów spożywczych wpływa korzystnie na nasze zdrowie? Okazuje się, że jak najbardziej tak. Pełnowartościowa, prawidłowo skomponowana dieta wegetariańska lub wegańska to cały szereg korzyści. Jakich? O tym poniżej.

Poprawa stanu zdrowia

Po pierwsze omawiany sposób odżywiania (pod warunkiem że jest dobrze skomponowany) opiera się na nieprzetworzonych produktach – to dieta obfitująca tzw. „dary natury”, zamiast wysokoprzetworzonych fast-foodów i słodyczy. Taki sposób odżywiania nie tylko zmniejsza ryzyko chorób dietozależnych (miażdżyca, cukrzyca typu 2, otyłość), ale także może odwracać ich przebieg.

Utrzymanie prawidłowej masy ciała

Otyłość to plaga dzisiejszych czasów. Siedzący tryb życia, wysokoprzetworzone produkty, zajadanie stresu, nadmiar kalorii, niska aktywność fizyczna  – to wszystko powoduje, że gromadzimy zbędne kilogramy. Okazuje się, że dobrze zbilansowana dieta bezmięsna jest świetnym sposobem nie tylko na zrzucanie nadmiaru kilogramów, ale także na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Dzieję się tak między innymi dlatego, że większość produktów roślinnych:

  • charakteryzuje się niską gęstością energetyczną przy dużej objętości pokarmu
  • zawiera sporo błonnika, czyli włókna roślinnego, które daje uczucie sytości na długo, zapobiegając przejadaniu się

Obniżenie poziomu złego cholesterolu

Wraz z wprowadzeniem diety opartej  produkty roślinne eliminujemy lub ograniczamy większość czynników podwyższających poziom cholesterolu we krwi (np. kwasy trans, zwierzęce tłuszcze nasycone czy cholesterol pokarmowy). W zamian wprowadzamy sporo błonnika i kwasów tłuszczowych omega-3, które obniżają poziom złego cholesterolu.

Poprawa samopoczucia

Dieta wegetariańska dostarcza sporej dawki witamin, składników mineralnych i zdrowych kwasów tłuszczowych. W wyniku odżywienia organizmu poprawia się więc nasze samopoczucie fizyczne i psychiczne, stan skóry, włosów, paznokci, a nawet wydolność fizyczna. Ten model żywienia jest dobry dla każdego – w tym dla sportowców, osób stosujących dietę bezglutenową, a nawet dzieci czy kobiet w ciąży. Oczywiście pod warunkiem, że jest odpowiednio zbilansowany i zapewnia podaż wszystkich niezbędnych składników odżywczych odżywczych (szczególnie białka, witaminy B12, cynku i żelaza).

Dieta wegetariańska lub wegańska – od czego zacząć?

Zaczynając swoja przygodę z żywieniem opartym na produktach roślinnych mamy kilka opcji do wyboru. Po pierwsze możemy skorzystać z porady fachowca. Warto wybrać dobrego dietetyka, któremu dieta wegańska nie jest obca. Taka osoba pomoże nam skomponować roślinny jadłospis, podpowie w co warto się zaopatrzyć, jak bilansować posiłki i łączyć produkty spożywcze żeby cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

Drugą opcją jest zamówienie cateringu dietetycznego prosto do naszego domu. Tak, w ofertach diet z dowozem znajdziemy nie tylko jadłospisy odchudzające, ale też pakiety wegetariańskie, a nawet wegańskie. Skorzystanie z takiej usługi pomoże nam oswoić się z nowościami, poznać ten sposób żywienia i spróbować nowych połączeń smakowych.  Wbrew pozorom bezmięsne posiłki z pudełek na dowóz to nie tylko sałata i marchewka 🙂 Kucharze starają się, żeby dania były ciekawe, smaczne i zaskakujące. Dieta roślinna to mnóstwo możliwości, a specjaliści pracujący w cateringu na dowóz dokładają wszelkich starań, żeby wszystko było na jak najwyższym poziomie. Posiłki przez nich przygotowywane są przede wszystkim:

  • pełnowartościowe – jadłospis ułożony przez dietetyka dla cateringu zawiera niezbędny pakiet składników odżywczych (białko, zdrowe tłuszcze, węglowodany, witaminy, składniki mineralne)
  • oparte o niskoprzetworzone produkty (warzywa, owoce, ziarna, pestki)
  • kolorowe i cieszące oko – a wiadomo, że jemy najpierw oczami 🙂
  • ekscytujące, różnorodne, zaskakujące – na pewno nie można narzekać na nudę
  • sycące – na takiej diecie obce jest nam uczucie głodu
  • zdrowe i naturalne – bez zbędnej chemii

To wszystko, czego potrzeba by zakończyć dzień wspaniałym samopoczuciem i z uśmiechem na twarzy 😉

 

 

 

test